Leestijd: 3 minuten

Mensen klikken steeds minder door. We zijn klikmoe. Daarnaast doen sociale media en zoekmachines er alles aan om bezoekers op hun eigen platform te houden. Voor jou als content creator/ondernemer lijkt dit nadelig, maar het biedt ook kansen. Je moet daar alleen wel je contentstrategie voor aanpassen. Dat kun je doen door waardevolle content te bieden zonder dat de lezer hoeft te klikken. Dit wordt ook wel zero-click content genoemd.

Je kunt hierdoor het gevoel hebben dat je grip verliest op het verkeer naar jouw website. Minder klikken betekent minder bezoekers op je website. Door hier slim op in te spelen, kun je juist je zichtbaarheid en autoriteit vergroten. Social media en zoekmachines belonen deze content graag.

Wat is zero-click content?

Zero-click content is content die direct antwoord geeft op bijvoorbeeld een vraag, een behoefte of een probleem. Geen lange introductie of een cliffhanger. Gelijk to the point waarde bieden waardoor je bereik, engagement en autoriteit groeit.

Je biedt lezers waardevolle content zonder dat zij daar extra stappen (klikken) voor hoeven te doen. Precies zoals mensen, maar ook algoritmes, het graag willen. Gebruikers van platformen blijven langer hangen. Misschien vraag jij je nu af: wat betekent dit voor de online zichtbaarheid van mijn bedrijf (website)? Ook een terechte vraag. Door geen gebruik meer te maken van linken komen er minder bezoekers op jouw website terecht

Waarom zou je zero-click content inzetten?

Platformen zoals Instagram en Google willen juist dat gebruikers zo lang mogelijk bij hun blijven. Des te langer zij blijven hoe meer data er kan worden verzameld. Ook krijg je als gebruiker meer advertenties te zien. Kassa!

Voor jou als ondernemer/content creator is dat frustrerend.

Zero-click content biedt kansen:

1. Vergroten zichtbaarheid en autoriteit
Wanneer je regelmatig waardevolle content deelt op sociale media en in zoekmachines, onthouden mensen je naam. Ze zien je als expert. En dat zorgt ervoor dat je top of mind blijft.

2. Slim inspelen op het algoritme
Social media en zoekmachines belonen content die mensen vasthoudt. Hoe langer mensen jouw post bekijken, hoe beter je zichtbaar wordt. Dat betekent meer bereik, zonder dat je afhankelijk bent van klikken naar jouw website.

3. Meer betrokkenheid
Hoe sneller mensen antwoord krijgen, hoe groter de kans dat ze je content lezen, liken of delen.

4. Indirect nieuwe klanten
Mensen die jouw content waardevol vinden, onthouden jou. Wanneer ze later behoefte hebben aan jouw expertise of diensten, zoeken ze je op. Niet omdat ze ooit op een link hebben geklikt, maar omdat je al in hun hoofd zit.

Zero-click content en helpful content

Zero-click content sluit perfect aan bij het principe van ‘helpful content’. Dit is content die daadwerkelijk waarde toevoegt aan de gebruiker, in plaats van puur gericht te zijn op SEO of conversies. Zoekmachines zoals Google belonen steeds vaker content die mensen direct helpt, in plaats van hen simpelweg door te sturen naar een andere pagina.

Het betekent dat je niet alleen moet denken aan wat je wilt dat mensen doen (zoals doorklikken), maar vooral aan hoe je hen direct kunt helpen met relevante en bruikbare informatie. Hoe nuttiger je content, hoe beter deze scoort én hoe groter de kans dat mensen jouw merk onthouden en erop vertrouwen.

Hoe maak je zelf sterke zero-click content?

Begin met het antwoord: zorg dat de eerste zin direct de kern bevat.
Gebruik visuele formats: een carrousel of een korte video.
Speel in op vragen van je doelgroep: weet wat er van speelt bij (potentiële) klanten.

Voorbeelden van zero-click content

Google Featured Snippet: een kort, krachtig antwoord op een veelgestelde vraag in de zoekresultaten.
LinkedIn- of Instagram-carrousel: uitleg over een onderwerp met eventueel een paar tips of voorbeelden die zijn verdeeld over meerdere slides.
TikTok of YouTube Shorts: korte, hapklare video’s met een duidelijke tip of uitleg.

De kracht van waardevolle content

Content creëren op sociale media draait niet meer om klikken. Het draait om impact maken. Hoe vaker mensen jouw naam voorbij zien komen en jouw content waarderen, hoe sterker jouw positie wordt. Dat vraagt om een andere contentstrategie.

Wil je weten hoe je jouw contentstrategie kunt aanpassen aan zero-click content? In een SEO-uurtje sparren we samen over jouw online vindbaarheid. Je krijgt direct toepasbare tips om je vindbaarheid te vergroten zonder afhankelijk te zijn van klikken. Een sessie is heel eenvoudig te boeken!