Leestijd: 3 minuten

SEO (zoekmachineoptimalisatie), een technische term die je weleens hoort tijdens een gesprek over online marketing. Misschien heb je zelfs al een keer gedacht: “Ik moet iets met SEO, want Google is belangrijk.” Maar wist je dat SEO meer omvat dan alleen goed scoren in Google? Laten we dieper duiken in de wereld van zoekmachineoptimalisatie en ontdekken waarom ondernemers meer zouden moeten doen dan alleen focussen op deze traditionele zoekgigant.

Wat is SEO precies?

SEO is simpel gezegd het proces waarbij je ervoor zorgt dat je website, blog, video of socialmediaprofiel beter vindbaar is wanneer mensen naar iemand of iets op zoek zijn via een zoekmachine. Dat kan via Google, maar ook via TikTok, Instagram of YouTube. Zoekmachines zijn overal. Het gaat erom dat jij vindbaar bent waar je doelgroep zoekt.

Google: hoe lang nog de grootste zoekmachine?

De kans is groot dat wanneer iemand SEO zegt, jij direct denkt aan Google. Dat is ook logisch. Google is decennialang de dominante speler geweest in de wereld van online zoeken. Het was simpel: wil je iets weten? Dan ga je naar Google. Maar nu komen er nieuwe concurrenten om de hoek kijken. Vooral Gen Z, de digital natives die zijn opgegroeid met smartphones, gebruikt Google niet als hun belangrijkste zoektool.

Wat is er veranderd? Socialmediaplatformen, zoals TikTok en Instagram, zijn uitgegroeid tot zoekmachines op zichzelf. De tijd dat je alleen Google nodig had om iets te vinden, is voorbij.

Zoekgedrag Gen Z

Generatie Z (geboren tussen 1997 en 2012) verschilt enorm van eerdere generaties. Terwijl de meeste mensen nog steeds naar Google gaan voor antwoorden, zoekt Gen Z op TikTok of Instagram. Ze willen visuele en interactieve content die meteen aanspreekt. Dat betekent korte video’s, snelle reacties en content die eenvoudig te begrijpen is. Wil je als ondernemer deze doelgroep bereiken? Dan is het tijd om te investeren in social media SEO.

SEO: denk ook aan social media

SEO beperkt zich niet meer tot alleen Google, Bing of Yahoo. Denk ook aan platformen, zoals TikTok, Instagram en YouTube, waar op dit moment Gen Z naar producten, informatie en diensten zoeken. Social media SEO betekent dat je jouw aanwezigheid op deze platformen optimaliseert om beter vindbaar te zijn.

Stel, je bent een ondernemer die unieke sneakers verkoopt. Vroeger zou je je website optimaliseren met zoekwoorden zoals “sneakers kopen”. Nu kun je een stap verder gaan. Je optimaliseert je Instagram-profiel met hashtags, zoals #sneakers of #uniekesneakers, zodat mensen die op Instagram naar sieraden zoeken, jouw profiel als eerste tegenkomen.

Traditionele zoekmachines verdwijnen (nog) niet

Natuurlijk is Google nog steeds belangrijk, evenals andere zoekmachines waaronder Bing en Yahoo. Deze traditionele zoekmachines zijn vaak de plek waar mensen (Boomers, Generatie X en Millenials) uitgebreider onderzoek doen, bijvoorbeeld als ze op zoek zijn naar een dienstverlener bij hen in de buurt. Maar het speelveld is veranderd. Voor de ondernemer van vandaag is het belangrijk om op zo veel mogelijk plekken zichtbaar te zijn, omdat elke zoekmachine – traditioneel of niet – een kans biedt om je doelgroep te bereiken.

Zoekmachines van de toekomst

Nieuwe technologieën, waaronder machine learning en AI, veranderen de manier waarop zoekmachines functioneren. Binnenkort komt ChatGPT met een zoekmachinefunctie, SearchGPT. Op het moment van schrijven is ChatGPT nog géén zoekmachine maar een taalmodel. Een voorbeeld van een AI-zoekmachine is Perplexity. Perplexity zoekt razendsnel, geeft bronvermeldingen weer maar zoekt bovenal ‘real time’. In de Verenigde Staten test Google nieuwe functies om beter te kunnen concurreren met de opkomende zoekmachines. Wanneer dit wordt uitgerold naar Nederland, is nog niet bekend.

AI-tools maken het mogelijk om content beter te optimaliseren, doordat ze context en zoekintentie steeds beter begrijpen. Hierdoor kun je als ondernemer jouw content nog specifieker afstemmen op wat je doelgroep zoekt. Denk aan gepersonaliseerde aanbevelingen en automatisering van SEO-taken. Dit biedt kansen om een voorsprong te nemen op je concurrenten.

SEO is meer dan Google

Voor ondernemers die net beginnen met SEO is het verleidelijk om zich te focussen op Google. Maar de online wereld is veel groter. Socialmediaplatformen, zoals TikTok en Instagram, groeien evenals AI-zoekmachines. Ondertussen veranderen AI en machine learning de manier waarop zoekopdrachten functioneren (mede door onder andere AI-technologie, spam, phissing en verspreiding van fake news).

Het mooie van SEO anno nu? Je kunt je doelgroep bereiken op zoveel verschillende manieren. Door aanwezig te zijn op meerdere platformen en gebruik te maken van nieuwe technologieën, kun je je online zichtbaarheid vergroten.

Verschillende type zoekmachines:

Traditionele zoekmachines*

  • Google
  • Bing
  • Yahoo

Meest gebruikte socialmediakanalen onder Gen Z*

  • TikTok
  • Instagram

Opkomende zoekmachines*

  • Perplexity
  • SearchGPT (nieuwe zoekfunctie van ChatGPT)
  • Gemini (voorheen Bard van Google)

Ben jij klaar om jouw SEO-strategie te verbreden en in te spelen op de toekomst?

Wil je meer weten over SEO? Heb je vragen over jouw website of socialmedia-accounts? Maak gebruik van het SEO-uurtje. Dan gaan we samen een uur sparren over jouw online vindbaarheid. Je krijgt tips en tricks die je gelijk weer kunt toepassen.

* Dit zijn op dit moment de meest gebruikte/gehoorde zoekmachines.